Kaikki kirjoittajan Pentti Koppinen artikkelit

Vappubileet la 30.4.klo 18.00

Hei taas kaikki olutseuralaiset!

Kevät etenee vauhdilla ja meidän on seurattava mukana. Vappuhan on kohta ovella ja se on otettava vastaan asiaan kuuluvin menoin. Tämä tarkoittaa meidän osaltamme sitä, että kokoonnumme la 30.4. klo 18.00 torille Kalapojan patsaalle, lakitamme sen ja itsemme kera vaahtoavien juomien. Tämän jälkeen siirrymme sopivassa muodostelmassa Olutmestarin yläkertaan, johon on varattu vappusyömistä (20 e/hlö) ja juomista. Iltaa vietämme vappuisia lauluja laulellen ja muuta ohjelmaa esittäen/seuraten. Sitten kun siltä tuntuu, liukenemme Iisalmen yöhön.

Ilmoittaudu heti, kuitenkin viimeistään pe 22.4.2016 Leilalle (leila.pietikainen@iisalmensanomat.fi) p. 050 520 5034.

Nimi 1:

Nimi 2:

Muuta:

Tallinnan matka to 15. – su 18.9.2016

Heti syykauden alkajaisiksi lähdemme tutustumaan oluen tekoon Tarton A Le Gogin tehtailla. Matkalla on tietysti paljon, paljon muutakin mukavaa tekemistä, syömistä, juomista ja ennen kaikkea seuraa. Matka on lisäksi helppo: Lähdemme torstaina omalla bussilla Iisalmesta, jonne myös palaamme runsaiden tuliaisten kera sunnuntaina. Tarkemman ohjelman ja ilmoittautumisohjeet näet oheisesta linkistä. Huomaa, että hintaan (440 e/hlö) sisältyy matkojen ja majoituksen lisäksi runsaasti ruokailuja yms. joten oma rahamassi tarvitaan lähinnä tuliaisille.

Tallinnan matkan esite 2016

Kevätkokous perjantaina 18.3. Kisakellarissa

Hei Olutseuran jäsenet

Seuramme kevätkokous pidetään pe 18.3.2016 klo 18.00 Kisakellarissa, joka sijaitsee Keisarinkulman alakerrassa. Kokousrutiinien lisäksi ovat tarkoituksemme saattaa sääntömme ajan tasalle, josta liitteenä hallituksen ehdotus.

Kokouksen jälkeen seuraa mielenkiintoista ohjelmaa: Halukkaat pääsevät kokeilemaan Megatzone-peliä, jossa joukkueittain ”taistelemme” kentän herruudesta. Lopuksi saamme sekä joukkueen että henkilökohtaiset tulokset paperilla, joten jälkipeli tulee olemaan ennen näkemätön. Mikäli ko. peli ei kiinnosta, on mahdollisuus tyytyä curlingiin tai laserilla tapahtuvaan hirvi/villisikajahtiin. Seura kustantaa osallistujille nämä aktiviteetit. Olutmestari järjestää tietenkin kurkun kostuketta näiden kisailujen ajaksi.

Em. tiimellysten jälkeen syömme aterian ja maistelemme tietenkin oluita erinomaisessa seurassa. Ruoan hinta tullenee olemaan 10-15 e/henkilö ja juomat omakustannushintaisia.

Uskomme, että illasta tulee ikimuistoinen, joten ilmoittaudupa mieluummin heti (ensio.kainulainen@gmail.com), ettei unohdu ja viimeistään pe 11.3.2016.

Tervetuloa!

Ensio Kainulainen, puheenjohtaja

Jasenkirje 3.16

Ruokaperjantai 19.2.

Ruokaperjantai tapahtuma on Visalassa,
Riistakatu 11 klo 18.00 alkaen.

Nautimme jäsenemme Tuula Kainulaisen laatiman menun:
– Alkuruokana lihaempadas, jossa mausteena savuolutta
– Pääruokana paahdettu lohi, maustettuna IPA oluella
– Jälkiruokana portterisuklaahurmos

Ruumiin ravinnon lisäksi uudet jäsenet esittäytyvät ja Sirpa maistattaa yhtä mielenkiintoista olutmerkkiä. Ja tietysti mahtavaa yhdessä oloa hyvässä seurassa!

Ilmoittaudu heti, viimeistään 12.2.

Nimi 1:

Nimi 2:

Muuta:

Johtokunta kokoontui to 17.12.

Johtokunta kokoontui ensimmäisen kerran uuden puheenjohtajamme Ensio Kainulaisen johdolla.

Ensio otti homman tomerasti haltuun ja järjestäytymiskokous meni vauhdilla läpi. Sihteeriksi valittiin Jari Heino, rahastonhoitajaksi Reima Karhunen, olutmestariksi Sirpa Sundquist ja nettivastaavaksi Pentti Koppinen.

Toimintasuunnitelma oli jätetty uuden johtokunnan huoleksi ja siihen Ensio oli jo ennakkoon löytänyt monta hyvää tapahtumaa. Tapahtumista tulee viimeistään viikolla 1. tarkempi selonteko. Mutta laittakaa jo valmiiksi kalenteriin ruokaperjantai 19.2. Aihetta jo valmistellaan ja vuoden alussa kerrotaan tarkemmin.

Johtokunnan puolesta nettivastaavan yhteenveto

Olutseuran matka Krakovaan 3.-6. 9. 2015

hevonenVuoden 2015 matka suuntautui Puolaan ja Puolan eteläosassa sijaitsevaan Krakovaan. Krakova on Puolan toiseksi suurin kaupunki, jossa asukkaita on n miljoona. Kaupunki on perustettu 1200 luvulla muinaisen kauppareitin varrelle. Krakova oli myös Puolan pääkaupunki aina vuoteen 1795 asti, jolloin Puola jaettiin Venäjän, Itävallan ja Preussin kesken. Krakova jäi tällöin Itävallan haltuun vuoteen 1918 asti.

Matkalle lähdettiin Kuljetusliike Väänäsen autolla Iisalmen linja- autoasemalta torstaiaamulla 3.9.2015 klo 6.45. Rissalassa saatiin matkalaukut mukavasti selvitettyä aina Krakovaan asti, joten niistä ei ollut huolta koko menomatkalla. Konetta jouduttiin hieman odottelemaan, mutta aikaa jäi juuri sopivasti nauttia matkan ensimmäiset oluet uudehkossa lähtevien matkustajien ravintolassa.

Helsinki Vantaan kentällä vaihdoimme vähän slotyja valmiiksi ennen koneeseen nousua. Itse matka Krakova- Balicen kentälle sujui mukavasti vain kahdessa ja puolessa tunnissa. Krakovan kentällä oli aikomuksemme nousta paikallisjunaan, jolla nettitietojen mukaan matka keskustaan on kaikkein nopeinta ja helpointa. Harhailimme jonkun aikaa etsien reittiä asemalle. Bussiasemalla kuulimme kuitenkin, ettei junayhteys ollut vielä toiminnassa. Niinpä nousimme pysäkille juuri sattuneeseen bussiin, jolla ajoimme keskustaan. Bussi myös pysähtyi onnekkaasti juuri hotellin viereen, josta pääsimme suoraan hotellille. Osa porukasta oli viisaasti valinnut taksin, joka oli kalliimpi, mutta varmasti mukavampi. He olivat juuri aloittaneet ensimmäiset virkistävät kuohuvat juomat hotellin terassilla, kun saavuimme paikalle.  Hotelimme Ibis budget Stara Miesto sijaitsi aivan päärautatienaseman vieressä ja vajaan kilometrin päässä vanhasta kaupungista. Kuten nimestä voi päätellä, hotellin huoneet olivat hyvin pelkistetyt. Vuoteet olivat kuitenkin mukavat ja niinpä kolme yötä nukutti makeasti.

Galeria-krakowskaHotellin lähellä oli suuri ostoskeskus, jossa oli yhteensä n. 160 erilaista liikettä. Niinpä ostokset hoituivat helposti ihan kävelyretkellä.

Iltapäivällä ehdimme tutustua jo vanhaan kaupunkiin. Krakovan vanha kaupunki on yksi Euroopan parhaiten säilyneistä keskiaikaisista kaupungeista. Aluetta on pidetty kunnossa ja nähtävyyksiä riittää jokaiseen makuun. Alueen keskellä on laaja tori, jota reunustaa lukuisat ravintolat ja pubit. Vanhakaupunki on turistien suosiossa ja suuremmalle porukalle oli jopa vaikeuksia löytää yhteistä paikkaa. Kapeat kadut lähtevät torilta eri suuntaan. Kaupungin muurien paikalle on perustettu puisto, joka ympäröi aluetta. ryhmäRuokapaikaksi löysimme viihtyisän kellariravintolan, johon porukkamme sai pitkän yhteisen pöydän. Söimme runsaan päivällisen hyvien juomien kera. Hintataso oli hyvin kohtuullinen suomalaisen mittapuun mukaan.
kärryPerjantaipäivänä matkalaiset hajaantuivat aamiaisen jälkeen erilaisille retkille. Itse tutustuin kaupungin lähellä olevaan vanhaan suolakaivokseen. Kaivostoiminta oli aloitettu jo 1300 luvulla ja lopetettu 1960 luvulla. Kaivos oli laajentunut vuosien varrella kolmeen eri kerrostumaan ja käytäviä maan alla oli yhteensä yli 250 km. Syvimmillään käytävät olivat 250 m syvällä. toinen kärryKaivosmiehet ovat hyvin uskonnollisia ja niinpä maan alla oli kirkkojakin kokonaiset viisi kappaletta. Käytävät ja salit olivat tuetut pyöreillä tukeilla, joita olikin kulunut paljon. Lähes kaikki seudun metsät oli hakattu kaivosta varten. Vanhimmat näkemämme tukit olivat yli 200 vuotta vanhoja, mutta minkäänlaista lahovikaa ei ollut näkyvillä, koska suola estää kaikenlaisen mikrobitoiminnan. Kävijämäärä oli hämmästyttävän korkea, yhteensä 38 milj. ihmistä oli siihen mennessä tutustunut nähtävyyteen.

Vanhan kaupungin eteläosassa sijaitsee Puola entinen kuninkaanlinna Wawel. Linnan lähettyvillä sijaitsi Pod Wawel niminen ravintola, jossa söimme hyvän aterian kohtuuhintaan.

Lauantaina osa ryhmästä suunnisti Krakovan lähelle sijainneeseen Auschwitz keskitysleirimuseoon. Keskitysleirillä on karmea menneisyys ja siellä surmattiin sota-aikana jopa 3 miljoonaa juutalaista. En itse ollut mukana, mutta reissulta palasi aika hiljaista porukkaa.

ryhmä2Lauantaina kävimme raitsikalla Nova Hutan esikaupungissa. Nova Huta rakennettiin aikanaan sosialismin näyteikkunaksi, jolla mainostettiin läntisille turisteille työläisten hyvinvointia. Kävimme myös vanhassa Kazimierzin juutalaiskaupungin osassa pidettävällä kirpputorilla, jossa ihmiset möivät mitä erilaisempaa vanhaa kamaa. Samainen kaupunginosa on hieman rapistunut, mutta iltaisin hyvin vilkas paikka lukuisine ravintoloineen

skolRetkeläiset kokoontuivat taas illalla vanhan kaupungin pääkadulle, josta siirryttiin yhteisille oluille viereiseen kuppilaan. Paikka osoittautuikin niin mukavaksi, että myös illallinen päätettiin syödä siellä. Viihteenä paikassa oli kansallispukuiset muusikot, jotka esittivät perinteisiä puolalaisia kappaleita.
Sunnuntaina lähdimme sitten paluumatkalle. Jouduimme menemään bussilla Varsovan kentälle, koska Krakovasta ei ollut sopivia lentoyhteyksiä Helsinkiin. Menomatkalla Matti tarjosi kierroksen syntymäpäiviensä kunniaksi. skol ulkonaOnneksi olkoon Matti!

Matka kesti viitisen tuntia tietöiden takia, mutta saimme samalla hyvän kuvan Puolan maaseudusta ja suurista peltoalueista. Lähempänä Varsovaa oli valtavia omenatarhoja lähes sata kilometriä yhtä soittoa. Varsovasta pääsimme sitten Helsingin koneeseen ja edelleen Kuopion koneeseen ja siellä kyyti jo odottelikin kotiin.

Kirjoittanut matkanjohtaja Reima Karhunen

Kevätkokous 13.3.2015 Pelixirissä

_PK_2000
Kevätkokouksen teemana oli keilaus. Tässä kolme tyylinäytettä.

Kevätkokouksen kulku oli tavanomainen. Johtokunnan kokous, viihdettä, kevätkokousasiat, pöytäkirja ilmestyy arkistoon piakkoin, ruokailu, palkintojen jaot, arpajaiset, pullonavaajan testausta, kotiin ajoissa!

_PK_2018

Muutama seikka illankulusta.
– Krakovanmatka toteutuu, lähtijöitä 16-20, tarkentuu ma 16.3., matkan johtajana Reima Karhunen.
– Pubikierros iisalmelaisissa pubeissa huhtikuussa, tähän palataan tarkemmin piakkoin.